Kommunikációjában lényegében már a kampány kezdete előtt feladta a 2010-es választásokat az MSZP. Szakértők szerint a Fidesz kétharmados győzelmével való riogatással igyekeznek mozgósítani a szocialisták, a stratégia viszont a Jobbikot is erősítheti.
Az MSZP elbizonytalanodott szavazói számára a Fidesz-ellenesség az egyik legkomolyabb motiváló erő. Másfelől a szocialisták más szavazók felé is azt az üzenetet szeretnék közvetíteni, hogy az MSZP elleni tiltakozásból leadott szavazatnak súlyos következményei lehetnek - mondta Lakner Zoltán az FN.hu-nak.
A Vision Politics vezető elemzője szerint ez az MSZP részéről racionális üzenet. Olyannyira, hogy hatását a Fidesz igyekszik is gyengíteni azzal, hogy saját vezetői - leggyakrabban talán Navracsics Tibor - arról beszélnek: nem készülnek kétharmados kormányzásra, és hogy nehéz a kétharmados többséget elérnie egyetlen pártnak. "Az MSZP válaszul erre a Fidesz-Jobbik-kétharmad veszélyeire hívja fel a figyelmet, amivel kapcsolatban viszont Orbán Viktor nyilatkozott úgy júliusban, hogy ilyen koalíció nem lesz" - hangsúlyozta Lakner Zoltán.
A politológus úgy véli, a téma fontos lesz a választási kampányban, akár az MSZP legfontosabb üzenetévé is válhat. "Ám csak akkor hozhat a szocialistáknak szavazatokat, ha a választók elhiszik, hogy van esély a kétharmadra. Másfelől csak ennyit mondani nyilván nem elég egy nyolc évig kormányzó párt részéről, ésszerű, ha megpróbálkoznak a kormányzás értékelésének pozitívabbá tételével (ezt a Fidesz nyilván opponálni fogja), valamint az MSZP megújulásra való képességének bemutatásával" - fogalmazott Lakner Zoltán, hozzátéve, hogy ez utóbbi szempontból lehet különösen fontos a miniszterelnök-jelölt személye.
Ingadozó kommunikáció
Az MSZP egyelőre ingadozó kommunikációt folytat, hiszen egyszerre beszélnek biztosra vehető kormányváltásról, valamint arról, hogy a szocialisták még nem adták fel a választást - véli ugyanakkor Gyulai Attila. A Political Capital elemzője szerint következetes stratégiáról egyelőre nem beszélhetünk az MSZP-nél.
"A Fidesz választási eredményeit befolyásolhatja az, hogy a választók mennyire veszik biztosra az ellenzéki párt győzelmét, hiszen ez távol tarthatja azon szavazók egy részét, akik ma Fidesz-szimpatizánsnak vallják magukat, de ugyanakkor nem tartoznak a párt legelkötelezettebb támogatói közé" - emelte ki a politológus. Hozzátette: a Fidesz táborának másik oldalára is hathat ugyanakkor ez a kommunikáció.
"Azok a szavazók, akik a Fidesz és a Jobbik között ingadoznak, nagyobb eséllyel szavaznak az egyelőre parlamenten kívüli Jobbikra, mint a Fideszre, ha az utóbbi győzelme már amúgy is biztos" - mondta Gyulai Attila az FN.hu-nak.
Szerinte a Fidesz kormányzásának megelőlegezése nem semleges az MSZP kommunikációjában: a kormánypárt Orbán Viktor kormányzásának lehetséges negatívumait igyekszik középpontba helyezni, ami esetleg felhívhatja az elbizonytalanodott szocialista szavazók figyelmét a választási részvétel fontosságára.
Negatív lehet a kampányban
Az a Nézőpont Intézet legfrissebb felméréséből is kiderül, hogy a szocialista szimpatizánsok fele arra számít: a következő választások után a Fidesz egyedül alakít majd kormányt. Ha egy párt választói ilyen hangulatban vannak, logikus, hogy megpróbálja saját szimpatizánsait felrázni - válaszolta lapunk kérdésére Szabó Márk.
A Nézőpont Intézet vezető elemzője szerint erre elvben alkalmas lehet egy vehemensen Fidesz-ellenes retorika, ám ennek megvan az a veszélye is, hogy a kormányzó erő túlságosan az ellenfelére koncentrál majd, kihagyva azt a lehetőséget, hogy kampányának legalább egy része pozitív elemekre épüljön.
"Káros lehet a kizárólag a Fideszt támadó kampány az MSZP-nek azért is, mert ezzel tovább mozgósíthatják az amúgy is nagyobb választói aktivitást mutató ellenzéki szimpatizánsokat, ez pedig a választások közeledtével növelheti a különbséget a két pártra leadott szavazatok esélyében" - véli Szabó Márk.
Forrás: FN