Egyes becslések szerint a magyar lakosság egynegyede funkcionális analfabéta, vagyis nem érti, hogy mit olvas. Az InfoRádió által az írástudatlanság elleni küzdelem világnapja alkalmából megkeresett szakértő, Kraiciné dr. Szokoly Mária szerint az igazi probléma az, hogy Magyarországon magas azok aránya, akik nem is akarnak tanulni, az alulmotiváltság pedig a következő generációra is kihat.
A magyar lakosságnak kevesebb mint egy százaléka analfabéta, jóval többen vannak azonban a funkcionális analfabéták: a statisztikák szerint az emberek 7-8 százaléka, sok szakértő szerint azonban az egynegyede nem érti, hogy mit olvas - mondta az InfoRádiónak Kraiciné dr. Szokoly Mária fősikolai docens, andragógus.
Az UNESCO a negyvenes évektől kezdve komoly lépéseket tett az analfabetizmus felszámolására, ám az erőfeszítések ellenére sem sikerült elérni a kitűzött célt. A szakértő szerint ennek oka az, hogy hiába tanítják meg őket írni, olvasni, sokan, ha nem használják, idővel elfelejtik e készségeket. Ugyancsak fontos tényező a tanulással kapcsolatos alulmotiváltság - fűzte hozzá.
Eltérő módszerek
A különböző országokban különböző módokon próbálják meghatározni, mekkora a funkcionális analfabéták aránya, ehhez általában népszámlálási vagy esketési adatokat használnak fel. Általános iskolába szinte valamennyi államban beíratják a gyerekeket, ám az oktatás hatékonysága nagyon változó - magyarázta Kraiciné dr. Szokoly Mária.
Az analfabéta felnőttekhez egészen más oktatási módszerekkel kell közelíteni, mint az írni, olvasni tudókhoz, a tananyagba be kell emelni a személyes életet, a tapasztalatokat. Az ilyen embereket oktatóknak sajátos pedagógia, pszichológiai, didaktikai ismeretekkel kell rendelkezniük - tette hozzá a főiskolai docens.
2007-ben a 15 éves diákok részvételével készült PISA-vizsgálaton (nemzetközi tanulói tudásszintmérő program) a magyar tanulók az utolsó harmadban végeztek, a felmérés tehát azt mutatta, hogy e korosztálynak akadnak gondjai a szövegértéssel. A félanalfabetizmus mégsem elsősorban erre a csoportra, hanem az idősekre jellemző - mondta a szakértő.
Lassan változik
Mivel a magyar társadalom elöregedőben van, egyre lassabban csökken az analfabéták aránya, a következő generációk felzárkóztatásával és azzal, hogy az infokommunikációs eszközök használatával már az általános iskola alsóbb évfolyamaiban megismerkedhetnek a gyerekek, javítja majd a tendenciát - vélekedett Kraiciné dr. Szokoly Mária.
Az andragógus szerint a probléma az, hogy az analfabetizmus újratermelődik: a hátrányos helyzetű családok gyermekeinek körében - mivel kicsi az esélyük a munkavállalásra, a továbbtanulásra - maga az alulmotiváltság öröklődik.
Hanganyag: Hegedűs Zsuzsa
Forrás: inforadio.hu