Hiába a jogszabály-módosítás, a hitelszerződéseket továbbra is szinte korlátlanul módosíthatják a hitelintézetek a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) szerint. A FEOSZ úgy véli, már most látható, hogy a bankok korábbi gyakorlatukon nem kívánnak változtatni, és a fogyasztókra terhelnek minden költséget.
„A bankok visszaélnek erőfölényükkel, és arcátlan módon, tisztességtelenül járnak el, amikor ésszerűtlen módon feltételek sokaságát vonják be a szerződés-módosítási körbe, mellyel jól példázzák: a fogyasztó csak és kizárólag addig fontos a számukra, amíg megkötik vele a hitelszerződést” – hívja fel a figyelmet a szervezet sajtóközleményében. Augusztus 1-jén lép hatályba az a jogszabály módosítás, amelynek alapján a bankok a lakossági kölcsönszerződés vagy fogyasztóval kötött pénzügyi lízingszerződés esetén kizárólag a kamatot, díjat vagy költséget módosíthatják egyoldalúan – az ügyfél számára kedvezőtlenül – abban az esetben, ha a szerződés az abban egyértelműen, konkrétan meghatározott, a módosítandó költségelemre kihatással bíró feltételek megváltozása esetére ezt lehetővé teszi – emlékeztet a közlemény.
A hitelintézetek módosított általános szerződési feltételeikről folyamatosan értesítik ügyfeleiket. Ezekből jól látszik, hogy „a bankok továbbra is semmibe veszik a fogyasztókat”, hiszen rengeteg feltételt felsorolnak, amelyekkel élve aztán egyoldalúan módosíthatják a szerződéseket, a fogyasztók hátrányára – állapítja meg a fogyasztóvédelmi szervezet. A FEOSZ hangsúlyozza: a bankok jogszabályba ütköző módon járnak el, továbbá a jogszabályi rendeltetésnek sem tesznek eleget, hiszen a módosítás indoka éppen az volt, hogy a fogyasztók ne kerüljenek kiszolgáltatott helyzetbe, és a bankok ne tudják kényük kedvük szerint módosítani a szerződéseket. A gyakorlat azonban ennek éppen ellenkezőjét mutatja.
(MTI)