KÉKKŐI ZOLTÁN JÓZSEF (Fidesz): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Mint már Molnár Csaba miniszter úrnak is jeleztem, a Pécs és Budapest viszonylatában közlekedő vonatok jegyértékesítési rendszerében számos megmagyarázhatatlan furcsaság tapasztalható. Érthetetlen és logikátlan, hogy miképpen lehet drágább egy gyorsvonatra szóló jegy az intercityre szóló jegynél, pedig előbbi lényegesen hosszabb menetidő alatt teszi meg ugyanazt a távolságot.
Ennél is ésszerűtlenebbnek tűnik az a tény, hogy több Pécs és Budapest között közlekedő IC-járatra nem értékesítenek helyjegyet, csak pótjegyet, ami sok kellemetlenséget és sok fölösleges bonyodalmat okoz. Csak a nyomaték kedvéért megismétlem: helyjegy nélküli intercityjáratokról beszélek. Pótjegyből viszont többféle is létezik, amiket még a jegykezelők sem tudnak értelmezni, hogy melyik melyik kocsiba szól. A másodosztályra jegyet váltó utasok egy részének kizárólag az első osztályon jut ülőhely, amiről egyébként nem is derül ki egyértelműen, hogy az nem másodosztályú. Mindamellett a szűk vasúti kocsikban helykeresés céljából közlekedni - főleg csomagokkal megrakodva - szinte lehetetlen. Ezáltal, ha elegendő ülőhely is áll rendelkezésre, akkor sem biztos, hogy az utasok keresztül tudnak törni a zsúfolt vasúti kocsikon az ülőhelyek megtalálása végett.
Kérdezem tehát államtitkár úrtól: mivel magyarázza, hogy egy pótdíjas gyorsvonatra szóló jegy drágább az ugyanazon szakaszon közlekedő IC-re érvényes, helyet is biztosító jegy áránál. Az említett kellemetlenségeket elkerülve miért nem helyjeggyel lehet utazni bizonyos IC-ken?
Köszönöm a figyelmet.
DR. OLÁH LAJOS közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A MÁV Start Zrt. Pécs és Budapest között naponta nyolc pár intercityvel biztosítja a közvetlen és kényelmes közlekedést.
Az Elvira internetes menetrend-tudakozóban a két város közötti eljutások felsorolásában valóban szerepel a képviselő úr által említett, helyesen 8802. sorszámú gyorsvonat, azonban ez nem közvetlen járat. Ez a vonat a Pécs-Kaposvár-Celldömölk viszonylatban közlekedik, és a dunántúli városok közötti vasúti összeköttetést hivatott biztosítani. Tény, hogy erről a vonatról Fonyódon át lehet szállni egy személyvonatra, amely Székesfehérvárig közlekedik, és onnan is tovább lehet folytatni az utat egy másik gyorsvonattal Budapestre.
A keresőprogram ugyanis nem kizárólagosan csak a legrövidebb utakat tünteti fel a keresés eredményeként, hanem ajánlatot tesz más útvonalakon közlekedő vonatokra is, mint ahogy gépkocsival is eljuthatunk Kaposváron és Fonyódon keresztül Budapestre. A fonyódi kerülő úton a menetjegy valóban drágább, mivel a menetjegyek ára az utazás távolságától függ. Míg a közvetlen IC-vonatok 228 kilométer utat tesznek meg, addig a Fonyódon keresztül történő, két átszállásos utazás 305 kilométer. A díjszabás értelmében a menetjegyek ára így 3230, illetve 4280 forint.
Ami pedig a Dráva IC-vonatot illeti, az összes többi nemzetközi intercityvonathoz hasonlóan az utasok belföldön 390 forintos pótjegy megváltása mellett vehetik igénybe, amely valóban nem tartalmazza a helybiztosítást. Ezt ugyanis az európai gyakorlatnak - hangsúlyozom, az európai gyakorlatnak - megfelelően csak a nemzetközi viszonylatban utazók számára biztosítjuk. A pótjegy azokra a helyekre szól, amelyekre a nemzetközi forgalomban nem történt foglalás. A számítógépes jegykiadó rendszer pótjegyből is annyit enged csak értékesíteni, amennyi hely maradt még a vonaton, így egyetlen belföldi utas sem maradhat ülőhely nélkül. Ezért helyhiány csak akkor állhat elő, ha az utasok egy része pótjegy előzetes megvásárlása nélkül száll fel a vonatra. Ezeket az utasokat értelemszerűen a számítógépes jegykiadó rendszer sem tudja nyomon követni.
Köszönöm a megtisztelő figyelmét.