HTML

Kisgazdák Blogja

A polgári kisgazdák nem hivatalos blogja. A bejegyzés tartalmáért a szerző felelős.

Friss topikok

Tömegessé válhat az időskori szegénység

Kisgazda 2008.10.10. 18:54

Egy hazai tanulmány szerint két évtized múlva akár több százezer is lehet azoknak a száma akik nyugdíj nélkül maradhatnak. Azonban ebben az esetben nem a társadalom elöregedéséről van szó, hanem az eltartottak számának növekedéséről. Ugyanis aki huzamosabb ideig munka nélkül marad vagy esetleg egyéb okok következtében kikerül a járulékfizetők közül az a minimálnyugdíjhoz szükséges szolgálati időt se lesz képes felmutatni. Így a jövőben másfél-kétmillió ember maradhat támasz nélkül.

Ez a állapot leginkább azokat a jelenlegi harmincasokat, negyveneseket veszélyezteti, akik a kilencvenes évek elején kimaradtak a munkaerőpiacról vagy csak alkalmanként tudnak dolgozni. Jelen helyzet szerint ez a probléma több százezer embert érint akiknek az említett okok következtében nem lesz meg a nyugdíj folyósításához szükséges minimális szolgálati idő, így ki fog maradni az ellátásból. Ezt a helyzetet pedig csak súlyosbítja az a állapot, hogy minden harmadik munkavállaló csak a minimálbér után fizet járulékot. Így nyugdíja alíg fogja meghaladni a minimálmértéket a becslések szerint ez újabb 1,2 millió embert érint.

Ezzel a problémával a társadalom azért nem szembesült, mert a jelenlegi nyugdíjasok és a nyugdíj-közeli generációk is életük nagy részét még a szocializmusban dolgozták le, amikor még teljes foglalkoztatottság volt, így aki esetleg 1990 után munkanélkülivé is vált az a megelőző évtizedekben már összeszedte a nyugdíjhoz szükséges szolgálati időt. De ez a helyzet radikálisan meg fog változni amikor a jelenlegi negyvenévesek vagy annál fiatalabbak fognak munkába menni. Ez a korosztály ugyanis sokkal kedvezőtlenebb munkaerő-piaci helyzetben vált felnőtté. A KSH felmérése szerint a harmincas korosztálynak csupán a háromnegyede, míg a huszonévesek fele nem dolgozik.

Ha a jelenlegi helyzet nem változik meg és a munkanélküli fiatalok népes tábora nem lesz képes továbbra se munkát vállalni akkor 2040-től 390 ezer ember időskori ellátás nélkül maradhat. 2050-től pedig ez a arány csak növekedni fog akkor amikor a mai huszonévesek is nyugdíjba mennek, így 620 ezerre is nőhet a nyugdíjra esélytelenek száma.

Azt azonban megállapíthatjuk, hogy a meg megszakadó munkavisszony nem képes javítani a mai fiatalság nyugdíjas esélyeit. A legutolsó 2008.januári szigorítás értelmében pedig csak az számíthat majd a korábbi fizetésének 80 százalékára akinek legalább 40 év szolgálati ideje van. Ez pedig csak folyamatos munkavégzés esetén érhető el. Azonban azok sem számíthatnak semmi jóra akik ki-besétálnak a munkaerőpiacra.Ők csak a normál nyugdíj bizonyos hányadára lesznek jogosultak.

Az Országos Nyugdíj-biztosítási Főigazgatóság adatai szerint a 6 millió járulékfizetőből 1,3 millió fő biztosan nem lesz jogosult az öregségi nyugdíjra, mivel már nem tudnak annyi szolgálati évet ledolgozni, amennyi szükséges a jogosultsághoz.

A helyzetet csak nehezíti az a körülmény, hogy folyamatosan változnak a nyugdíj jogosultságra vonatkozó jogszabályok. A kilencvenes évek elején még elegendő volt tíz év szolgálati idő de lassan ez a időszak húsz évre emelkedett. A garantált nyugdíjminimum összege jelenleg 28500 forint.Akinek pedig a húsz év munkaviszonya sincsen meg az 15 év esetén számíthat a résznyugdíjra. Ezt egyedi elbírálással ítéli meg a hivatal és még minimumösszeg sincsen. De ennek a helyzetnek jelentősége már nincsen, mivel a kormány megszüntetné a garantált nyugdíjminimumot és a résznyugdíjat is szerepüket a szociális minimum venné át amelynek összegét a mai napig nem határozták meg.

Jelenleg 86 ezer forint az átlagnyugdíj összege. Azonban a nyugdíjasok 62 százaléka ennél kevesebbet kap. Természetesen most is vannak olyanok akik nem kapnak nyugdíjat ám ők csak az idősek kis százalékát képviselik. A jogszabályok jelenleg rajtuk is igyekezek segíteni. De, hogy a jövőben mi lesz amikor szétszakad a jelenleg kiegyensúlyozott nyugdíjas-társadalom és tömegek kerülnek a megélhetési szint alá azt most még nem lehet tudni. Azonban azt sem lehet tudni milyen támogatásra lesz képes a költségvetés.

A nyugdíjrendszer azért került szigorításra 2008.januárjában, mert 2030-tól a társadalom elöregedése miatt drámai mértékben romlik a nyugdíjas eltartott arány. Jelenleg a társadalom 18 százaléka 65 évnél idősebb, 2050-re azonban minden harmadik ember ebbe a kategóriába esik majd. A helyzet még rosszabb ha a munkaképes generációkhoz viszonyítjuk az idősek számát. Jelenleg 100 dolgozóra 76 nyugdíjas jut, az évtized közepére már 103-at kell eltartaniuk. Tehát jelen helyzet alapján a költségvetésnek még a normál nyugdíjak kifizetése sem lesz egyszerű feladat. Emiatt könnyen lehet, hogy a szegénységi csapdába esők teljesen magukra maradnak.

Ezen helyzet elkerülésére egyetlen reális lehetőség van a ma még munkanélküli fiatalok számára munkát kell biztosítani azaz több munkahely kell. Ami azért is kedvező megoldás lehetne, mert a növekvő járulékbevételeken képesek növeli a nyugdíjak összegét. Ezenkívül így többeknek nyílna lehetősége ledolgozni a szolgálati időt. Csakhogy 2005-2008 között csupán 25 ezer új munkahelyet teremtettek vagyis 50,5 szazalékról mindössze 50,9 százalékra sikerült emelni a 15-74 éves korosztály foglalkoztatási rátáját. A helyzet megoldása nem tür halasztást.

De ehhez elsősorban olyan kormányzatra van szükség, amely nemcsak ígér, hanem tettei által mindent megtesz a munkanélküliség felszámolására.

Harangi Fülöp

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kisgazda.blog.hu/api/trackback/id/tr41707465

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

H.József 2008.10.10. 19:04:04

Ehhez a cikkhez annyi a hozzafüzni valom hogy ebben csak annyiban hibas a kormany hogy nagyon könnyelmü joszivü,nemszabadna megengednie azt hogy a munkasok nagy szama feketen dolgozzon vagyis "csak" a a letminimumra jelentse le mert igy nem lessz nyugdij csak nyögdij. Aki most dolgozik es a letminimum utan adozik es fizetik a nyugdujjarulekot az majd 20 ev mulva jajgat mert nem kap vagy majd csak keves nyugdujat kap.Ezen kellene valtoztatni a kormanynak szerintem.

Alma 2008.10.10. 23:02:44

Huh, En ebbe nem is szeretek belegondolni.Nekem sem jo a nyugdij prognozisom, mert nekem is megszakadt a munkaviszonyom Magyarorszagon. Nincs meg a 20 evem.

Katalin · http://members.chello.hu/meszaros.nandorandrasne/ 2008.10.11. 14:12:54

Hallottam màr errol a felmérésrol. Olyan felhàboriton hogy szinte szavakat sem talàlok, pedig még olyan nem volt hogy netalàljak!

ekpafat 2008.10.12. 22:09:21

Kedves Fülöp!
Korrekt felsorolásodból még kimaradt az a párszázezer ember, aki jelenleg III. csoportba tartozó rokkant, 67%-os munaképesség csökkenéssel. A nyugdíjreform tervezettel ezek rokkantnyugdíja megszűnik, helyette rehabilitációs járadék lép be, MEGHATÁROZOTT ideig. Aki nem talál vissza MEGMARADT munkaképességével a munka világába, ellátás nélkül marad.
Indok: a harmadik csopotú rokkantak nagyrésze vállal rendszeres munkát, tehát a munkabér mellett "élvezi" a rokkantnyugdíjat. Állítólag sok a vállalkozó is közöttük.
Ha ez igaz, akkor ezeket nem nagyon fogja érinteni a szigorítás, akár igazságosnak is mondhatjuk, DE mi lesz a valóban BETEGEKKEL, akik eddig sem tudtak dolgozni, sem fehéren, sem feketén. Ők lesznek az igazi vesztesek, rendszeres segélyt sem kaphatnak, mert közmunkát sem tudnak végezni!
A munkanélküliekhez még őket is hozzá sorolhatjuk hamarosan.

jani 2008.10.14. 22:28:00

Hát igen, nyugdíjam már nem lesz, félrerakni nincs miből, de ha mégis van, akkor a bank csődbe megy vagy a pénzromlás miatt addigra már semmit sem fog érni. Szerencsére bolygónk édesvízkészlete elöbb fog elfogyni.

palcsi 2008.10.14. 22:29:31

Szerintem a vázolt kép ijesztő, de nem hiszem, hogy a nyugdíjat megéltek, vagy ahhoz közel kerülőkön kiívül bárkit is kétségbe ejtene. Kivételt képeznek az ilyen kérdésekkel foglalkozó szakemberek, és akik szeretnek előre nézni. - Érdemes a fenn leírt adatokat és hazánk jelenlegi romos állapotát jellemző adatokat hangosan hirdetni. Azonban nem hiszem, hogy a jog, a pénzelvonás és elosztás megváltoztatása volna a fontos, és még talán nem is a kormányé. Olyan, az emberi élet és hazai életmód, életvisonyok megváltoztatására van szükség, amely nemcsak 30-40-50 évvel számol, hanem az örök élettel is. Ennek alapja pedig a tiszta erkölcs, (mely, ha ledől ...) a család, a gyermek és annak tisztes felnevelése. Ha sok gyereke lesz, akkor lesz ennivalója, gondozója és szeretet forrása az öregnek . - Szerintem a jelenlegi törvények nagyobb részét , az alkotmánnyal együtt negligálni kell és az új törvényeknek az életet kell szolgálni. Ma a hatalmat és a pénzt támogatja.

messzi 2008.10.14. 22:30:56

Engem rohamosan kétségbe ejtenek Jani 1 sorai, melyeket bőven lehetne folytatni. Mostanában bárhova megyek, bárhol is fordulok meg, mindenki tudja, sejti ezeket. Mindenki kilátástalannak véli a jövőt, már nemcsak a fiatalok (akik egyre többen mennek külföldre), nemcsak azidősek (leginkább az energiárak és az egészségügy miatt), hanem már a középkorosztály is, aki tisztában van vele, hogy nem lesz nyugdíja.
Egyet nem értek: mire várunk? Ahogy egy másik topikban olvastam, a mi időnket és éveinket lopják. Nem kellene tennünk végre valamit magunkért, az országért, amíg nem késő? Álítólag már a 23. óra 58. percében vagyunk. Kivárjuk? Jó példa a jelenlegi pénzügyi válság: napról napra, óráról órára képes változni a helyzet. Nekünk pedig van még másfél évünk????

MTV 2008.10.14. 22:31:53

Fontos tanulság, hogy a diktátor a hatalma tömegbázisát zsákmányolhatja ki leginkább. Akik minden szembeötlő (szemkilövő) tény ellenére tömegesen mellette állnak azokból lesz a mély-szegények tömege. De kapnak mellé megértő szép szavakat, átélt színpadias közszereplést, és a közös gyűlölködés meghittségét. Talán egyre kevesebbeknek lesz ez elegendő. Akkor a hogyan máshogy kérdését fel fogják tenni, kell majd válaszoljunk nekik. A "Szabad vasárnap", és a "Szerinted" baloldali képecskéi között elférne egy "Nyugdíj"-as is. Összegyűjtve "mögé" az MHL-en megjelent írásokat, és a KDNP-s javaslatokat a nyugdíjrendszer biztosabb lábakra állításáról. Ha erre van érdeklődés.

Bódor Miklós László 2008.10.14. 22:32:41

Olvasom a címet: "Tömegessé válhat az időskori szegénység"
Ma még nem az?

palcsi 2008.10.14. 22:33:51

Igen, kellene valamit tenni és nem megvárni a teljes csődöt. De a magyar társadalom mindenben megosztott, mert ezt akarták eddig is és erre törekednek továbbra is. - Az elmúlt néhány nap folyamán épen úgy adagolták a világgazdasági válságot - mert erről van szó - mint annak idején a Csernobil atomerőmű katasztrófáját. - Az a buborék, ami a pénzügyi válságot elindította, igazából rákos daganat a világ gazdaságban. A fedezet nélküli dollár kibocsátás évtizedekkel ezelőtt megkezdődött, majd az olaj, a tőzsdei részvények irányított felértékelésével folytatódott. - A fedezet nélküli papírokkal leírhatatlan mennyiségű pénzt, teljesítményt, valódi értéket vontak el a népektől és most minden állam a néppel fizetettti meg a kárt, a csaló milliárdosok pedig tovább gazdagodnak. - Nos ezért nem lehet tenni, hiszen a bajban globalizált világ kormány állt össze.

eddoka 2008.10.14. 22:34:50

Palcsi! Ez mind igaz, sajnos. De: gyilkosok közt cinkos, aki néma....
Ne nézzük némán, hogy ennek ellenére még ma sincs egyetlen karakán politikus a Parlamentben, aki felállna és azt mondané, hogy uraim, megbuktunk, a világ is ellenünk esküdött, nem tudjuk már kimagyarázni sem öszödön sem tavaszon, úgyis a mi nyakunkba varrják majd 2010-ben, ebből már nem tudunk jól kijönni stbstb. és oszlassuk fel magunkat, legyen előrehozott és döntsön a nép.Azt gondolom, még valamelyest fel is tudnának emelkedni a szememben is, ami pedig igazán nagy dolog volna. A világgazdaság, a globalizált világ-kormány ellen úgysem lehet tenni. Nem is a mi dolgunk. De magunkért, az országért igenis, hogy meg kell tennünk mindazt, amit megkövetel a haza. És a saját vagy gyermeink nyugdíjáért is. A gazdasági válság meg fog oldódni a világban, mert mindenhol összefogásra buzítanak, kérnek, kezdeményeznek. Nem azok fognak majd össze szerintem, akik miatt kialakult ez a helyzet.

eddoka 2008.10.14. 22:35:25

Feri a maga hasznára fogja fordítani a gazdasági válságot. Nyugdíjasainak meg fogja magyarázni, hogy helyzet nem azért van, mert ők elbalfácánkodták, hanem mert beütött a világkrach. És a nyugdíjasok ezt el is fogják hinni.

Bódor Miklós 2008.10.14. 22:36:39

Ja! Persze az a fránya megosztottság!
Nem lehet tenni semmit!
" Nos ezért nem lehet tenni, hiszen a bajban globalizált világ kormány állt össze."
Aki meg mégis arra buzdítana, hogy együttesen tegyünk végre valamit, az csúnya szélsőséges!
Akit ki kell pellengérezni, még akkor is, ha a szomszédos Ausztriában áll talpra.
Igaz, palcsi?

MTV 2008.10.14. 22:37:27

Kedves Edóka, azt megtehetjük, hogy akinek tudjuk elmondjuk, nem lenne ekkora a baj, ha mindent nem rontottak volna le: közszolgáltatást ugyanúgy, mint a családok pénzügyi lehetőségeit. Aki edzetten kapja az influenzát, meg aki legyengülve, micsoda különbség. Bizony a világválság csak egy újabb "takaró", hogy ne kelljen megoldani a problémákat, hiszen lehet mutogatni: kívülről jött.
Akkor működik csak a hazugság propaganda, ha van aki elhiszi.

messzi 2008.10.14. 22:38:26

Kedves MTV!

Én a magam részéről ezzel évek óta egyet is értek. De már nem bírok sokáig várni. Úgy érzem magam, mint egy oroszlán, akit a ketrecbe zártak. Mindenhol és mindenki azt mondja, amit mi itt, hogy .váltás kell.
De nagyon régóta mondjuk és még mi is elhisszük, hogy majd magától lesz! És várunk és közben a mi életünket, éveinket is lopják. És mi ehhez képesek vagyunk asszisztálni! És sajnos nincs egyetlen párt sem, aki felvállalná, hogy a nép mögé áll. (szándékosan irtam népet és nem nemzetet) Jelen helyzetben, amire én ma már ki mertem mondani azt is, hogy talán egész világon egyedül Mo-on van válsághelyzet, már ez az egy járható út volna. Talán. És nem vagyok "szélsőjobb",de már lassan megértem őket, mert egyre inkább radikalizálódok magam is. Többszörösen sújt bennünket minden rossz: a világ pénzügyi válsága, a mérhetetlen adóterhek ellenére az államadósságunk, a ktg-vetési hiány, és sújt bennünket gyf. maga is. Úgy érzem, az alapokat ássuk, de azt a gödröt magunknak mélyítjük egyre tovább és egyre több munkával.Mikor kezdünk építkezni?

MTV 2008.10.14. 22:39:43

Kedves Messzi! Ha építkezés analógiát keresek, a gyors-építkezés korszerű megoldásai hasonlóak ahhoz, amit a polgári oldalnak gyakorolnia kell. Az fal-elemeket előre el kell készíteni, a tetőszerkezet elemeit milliméter pontosan előre ki kell szabni, és az építkezés helyén majd gyorsan felállítani.
Nem tévesztendő össze ez a úgynevezett proletár diktatúra házgyári megoldásaival. A lényegi különbség a tartósságban, a pontosságban és a gazdaságosságban van, amit a felhasznált anyagok és technológia minősége ad. Természetesen a minőség-ellenőrzés is kulcs elem.
A kereszténydemokrácia elvi megközelítése és minőségi munkára törekvése ki kell egészüljön az értelmes támogatók közreműködésével. Ez mind a program elemek kimunkálásában, mind a működés kritikájában kell hasson. Most ezt lehet tenni, és nem is sok a rendelkezésre álló idő. A kormányváltáskor mindenki azonnali javulást vár majd, akkor már késő lesz elkezdeni a tervezést. Ezért érdemes lenne a nyugdíjrendszerrel kapcsolatban is közösen is gondolkodnunk, megismerni és megvitatni a KDNP terveit www.kdnp.hu/print/1249.
A népesedéspolitikához hasonlóan felkerülhetne ez a balszélre is.

Gombai Gyöző 2008.10.14. 22:41:32

A nemzeti radikalizmus nem ördögtől való, annak ellenére, hogy a politikusok többsége ezt a jelzőt aggatja rá, meg a szélsőségest, a sovinisztát, az anarchistát, stb.
Ideje lenne a történelemben utána nézni Wekerle Sándor és a nemzeti radikálisok országmentő cselekedeteinek. Négy év alatt többet tettek a magyarságért és (Nagy)Magyarországért, mint azt megelőzően a fontolva haladó reálpolitikusok 30 év alatt együttvéve. Ha valamikor, hát akkor most nagyon nagy szükség van Magyarországon nemzeti radikalizmusra!
Meszi-nek igaza van abban, hogy "sajnos nincs egyetlen párt sem, aki felvállalná, hogy a nép mögé áll"! Illetve mindegyik a nép mögött áll, tartva a gyeplőt, nehogy elszaladjon a szekér, ahelyett hogy a nép élére állna!
Ebben az öregkori szegénységben meg az a legnagyobb tragédia, hogy akik ma nem fizetnek járulékokat, öregkorukban akkor is megkapják majd a jelenlegivel megegyező segélyt, aki pedig végig dolgozta az életét, az vagyoni, vagy egyéb okok miatt még arra sem lesz jogosult. Egyéni számlájára befizetett nyugdíjjáruléka pedig szépen elúszott valamelyik jelenlegihez hasonló bankválságban.
Híve vagyok a nemzeti radikalizmusnak és radikális felelőségre vonást is követelek!
süti beállítások módosítása